Verleiden met een glimlach, Jo Spier en de reclame 21 september t/m 9 februari

Van 21 september 2019 tot en met 9 februari 2020 presenteert het Stedelijk Museum Zutphen het werk van tekenaar Jo Spier in de expositie: Verleiden met een glimlach – Jo Spier en de reclame. Een tentoonstelling geheel gewijd aan het reclamewerk van tekenaar Jo Spier, aangevuld met reclamewerk van tijdgenoten én hedendaagse tekenaars. Jo Spier (Zutphen 1900-1978) noemde zichzelf wel een tekenend journalist. Maar naast een begenadigd politiek tekenaar en illustrator was hij bij uitstek iemand die de reclame-ideeën van bedrijven in beeld kon brengen. De enorme hoeveelheid aan reclame-uitingen overtreft waarschijnlijk al Spiers tekenwerk voor kranten en tijdschriften. Onder zijn commerciële opdrachtgevers waren wereldomvattende bedrijven als Shell, Esso, Mobil Oil, Ford, Philips, en Schlumberger, maar ook in Nederland wist men hem te vinden: Heineken, KLM, NS, PTT en Amstel Bier waren bedrijven die jarenlang adverteerden met de getekende reclameboodschappen van Jo Spier. Een van Spiers laatste tekeningen, vervaardigd vlak voor zijn overlijden in 1978, betreft een tekening voor Heineken, geplaatst op het omslag van ‘Vers van het Vat’, het personeelsblad van het concern.

Jo Spier reclame voor KLM ca 1950 collectie Stedelijk Museum Zutphen 707x395     Jo Spier reclame voor Ford ca 1960 collectie Stedelijk Museum Zutphen